Tektura falista nieczęsto kojarzy się przeciętnemu człowiekowi
z estetyką. Najczęściej jest bowiem wykorzystywana czysto funkcjonalnie,
na przykład do wykonywania pudeł i opakowań trwałych, a niekoniecznie
pięknych. Tymczasem istnieje wiele możliwości zastosowania tektury
falistej nie tylko funkcjonalnie, ale i estetycznie. W wyniku dobrania
odpowiednich składników tektury, może powstać nawet małe dzieło
sztuki, które będzie nie tylko trwałe, ale zwracać będzie uwagę
swym unikalnym wyglądem. Wszystko zależy od pomysłu, projektu i
wykonania.
Tymczasem Polsce w ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się mnóstwo
wszelkiego rodzaju sieci hipermarketów i dyskontów, gdzie wobec
ogromnej liczby oferowanych produktów, rola estetyczna opakowania
wyniosła się do poziomu roli ochronnej czy transportowej. Opakowanie,
zarówno pojedyncze jak i zbiorcze, pełni często decydującą rolę
w procesie wyboru marki towaru przez klienta. Prócz tego pełni coraz
częściej rolę informacyjną, powiadamiając klienta o cechach towaru.
Jak wiele produktów oferują nam sklepy, tak wiele rodzajów opakowań
możemy zobaczyć. Niektóre projekty są bardziej wymagające i potrzebują
lepszej jakości wydruku, co często odbierane jest przez klienta
jako dowód na solidność producenta.
Jakość nadruku zależy od stosowanej techniki, jakości maszyn drukarskich,
jakości podłoża, form i farb i oczywiście od wykonawcy. W tym wypadku
najczęściej stosuje się flexograficzną technikę druku, zapewniającą
skuteczne pokrycie nadrukiem nierównego podłoża, jakim jest tektura
falista. W zależności od potrzeb klienta stosuje się trzy rodzaje
nadruku:
- nadruk pól pełnych ( najczęstsza forma zadruku; głównie dla prostych
motywów o jednolitej kolorystyce, bez tzw. przejść tonalnych)
- nadruk rastrowy ( dla bardziej skomplikowanej kolorystyki nadruków,
polega na nadruku drobnych punktów; im większe punkty, tym ciemniejszy
nadruk, bo większe nasycenie farbą)
- nadruk triadowy (drukowanie punktów rastrowych w czterech podstawowych
kolorach; odpowiedni dobór wielkości punktów rastrowych w każdym
kolorze pozwala na druk nawet zdjęć i pełnokolorowych ilustracji)
Wymagania wobec podłoża i farb drukarskich rosną, w miarę jak rosną
wymagania względem jakości wydruku. Nadruk triadowy wymaga na przykład
bardzo dobrych papierów (najlepiej powlekanych) które z potrzebują
innych farb niż te stosowane podczas druku na papierach wsiąkliwych.
We fleksografii kolor nakładany jest na podłoże za pomocą polimerowych
matryc nałożonych na wałki maszyny drukującej. Wszystkie farby wodne
stosowane do nadruków na tekturze składają się z komponentów, farb
monopigmentowych, aby uzyskać odpowiedni kolor, mieszane są w odpowiednich
proporcjach.. Paleta barw jaką możemy w ten sposób otrzymać jest
nieograniczona. Każdy kolor ma swoją recepturę, według której odbywa
się mieszanie farb. Komputer sterujący pracą mieszalni odtwarza
zapamiętaną recepturę ze 100% dokładnością przy każdej nowej partii.
Z kolei opakowania kartonowe mają wszystkie te zalety, które pozwalają
umieścić je na czele rozwiązań w przemyśle opakowań. Są one bowiem
nie tylko ekonomiczne, ale i wytrzymałe, dają ogromne możliwości
projektowe i są naprawdę uniwersalne. Ponadto są znane konsumentom,
idealne do przekazywania informacji o produkcie i, oczywiście, posiadają
przychylność branży jako opakowania przyjazne dla środowiska. Posiadają
doskonałe właściwości informacyjne - zamieszczone dane produktu
i wiadomości o nim na opakowaniu kartonowym na pewno utrzymają swoją
trwałość i zwiększą znacznie atrakcyjność produktu. Inna zaletą
opakowań kartonowych jest łatwość składania i przechowywania, a
także dowolność kształtów i rozmiarów, zwiększające możliwości przy
promocjach sprzedaży. Opakowania kartonowe są doskonałym narzędziem
marketingowym - na przykład w promocji produktów luksusowych opakowanie
staje się częścią produktu i jego marki spełnia więc ogromną rolę
przy jego sprzedaży. Podnosi więc wartość produktu.
Karton daje także ogromne możliwości projektowe. Umożliwiają różnorodność
rozwiązań konstrukcyjnych i kompozycyjnych, co pozwala na tworzenie
nieograniczonych skomplikowaniem i kolorystką wzorów. Projekt graficzny
podnosi wartość produktu. Jedynie opakowania kartonowe zezwalają
na użycie metalizowanego pokrycia kartonu, stwarzającego wzór holograficzny.
Różne rodzaje wykończenia i malowania opakowania (farby emulsyjne
i lakiery) zwieńczyć mogą dobre rozwiązania graficzne. Można także
wykonywać wytłoczenia wyróżniające markę produktu lub znak firmowy.
Opakowania kartonowe są opakowaniami bezpiecznymi. Oferują gładkie
ścianki oraz doskonałą wytrzymałość na ściskanie - w ten sposób
bez szwanku przechodzą przez cały proces produkcyjny, aż do znalezienia
się na sali sprzedaży. Zabezpieczają produkt przed uszkodzeniami,
stłuczeniami, złamaniami czy kurczeniem się, chronią przed utratą
jakości i zanieczyszczeniami.
Opakowania kartonowe są ekonomicznie efektywne. Stanowią niewielki
odsetek całkowitej wartości produktu (0.1% dla leków, 3.6% dla środków
czyszczących w proszku). Wykorzystują surowce tanie (nieograniczona
dostępność do włókna pierwotnego oraz ścieru drzewnego ponownie
wprowadzonego do obiegu). Niskie koszty produkcji dodatkowo podnoszą
efektywność ekonomiczną opakowań kartonowych - np.: ilość energii
wymaganej do wytworzenia 500gm kartonu to połowa ilości potrzebnej
do wytworzenia pojemnika z blachy stalowej i pokrywy i jedna trzecia
ilości potrzebnej do wyprodukowania butelki PET. Karton można zadrukować
obustronnie, a także wykonać wytłoczenia bez konieczności zmiany
narzędzi, co obniża całkowite koszty produkcji.
Karton stanowi także ekologiczny surowiec , z co najmniej trzech
względów:
1. Surowce naturalne
Opakowania kartonowe formują symbiozę optymalnego wykorzystania
surowców naturalnych, ich ekologiczną produkcję jak i późniejsze
przetworzenie i ponowne wykorzystanie.
Karton jest materiałem produkowanym z surowców o dużej wytrzymałości
i małej ingerencji w środowisko naturalne. Zawiera on włókna podstawowe
(ścier drzewny) lub włókna wtórne, odzyskanych z makulatury lub
wymieszanych z włóknami podstawowymi. Włókna te są uzupełniającymi
się, ekologicznymi surowcami naturalnymi.
Włókna podstawowe kartonu to drewno, głównie z drzew iglastych,
brzozy lub eukaliptusa. Drewno jest jedynym naturalnym, odnawialnym
materiałem do wyrobu kartonu w Europie. Ścier drzewny uzyskiwany
jest z trzebienia pni drzew z lasów, które są pod nadzorem. Odpowiednie
zarządzanie lasami pozwoliło na uzyskanie z nich dwukrotnie więcej
materiału w przeciągu wieku. Sposób pozyskiwania materiału nie jest
jednak groźny dla przyrody, chroni florę i faunę lasu, zapewnia
bioróżnorodność. Wykorzystanie drewna jako surowca pomaga także
zwalczać tak zwany "efekt cieplarniany", ponieważ pochłania
ono olbrzymie ilości dwutlenku węgla.
Włókna wtórne odzyskiwane są z makulatury i są często wykorzystywane
przy produkcji opakowań kartonowych. Włókna te różnią się od włókien
podstawowych pod względem ekonomicznym i środowiskowym. Może być
to uwarunkowane np.: odległością od lasów lub obszarów o dużym zaludnieniu,
gdzie uzysk makulatury jest duży. Włókna wtórne są także krótsze
i słabsze. Aby proces odzyskiwania był ekonomiczny i przyjazny dla
środowiska, konieczna jest ciągła dostawa włókna podstawowego podczas
cyklu produkcyjnego
2. Produkcja
Zgodnie ze światowymi trendami, produkcja kartonu nieustannie dąży
do zmniejszenia swej uciążliwości dla środowiska. Jest to osiągane
min. przez ograniczanie zużycia wody (stosowanie systemów z zamkniętym
obiegiem wodnym). W ten sposób zużycie wody przy produkcji papieru
i tektury ograniczono z 167 l na kg 1950 roku do około 15 l na kg
w 1997 roku. Inną inicjatywną jest ograniczanie produkcji substancji
szkodliwych wydzielanych do atmosfery i do wody za pomocą stosowania
systemów ECF lub TCF (procesy nie zawierające chloru, wykorzystywane
w produkcji ścieru drzewnego). Także emisja zanieczyszczeń takich
jak AOX, SOX oraz NOX jest dużo niższa niż wartości graniczne ustalone
na poziomie narodowym lub europejskim. Wzrosła także ilość inwestycji
w elektrowniach, przeznaczonych na izolowane instalacji, które spalają
produkty uboczne.
3. Regeneracja i ponowne wprowadzanie do produkcji (recykling)
Kontynent europejski charakteryzuje się tym, iż posiada sieć zakładów,
w których zużyte opakowania kartonowe doprowadza się do stanu ponownej
używalności kartonu. W ten sposób tworzy się zamknięty cykl produkcji
i reprodukcji, z którego niewiele przedostaje się do środowiska,
czyli na zewnątrz. Najpierw specjalne służby zbierają z domostw
i miejsc zużycia opakowań cały materiał papierowy, następnie zostaje
przekazany on do odzysku. Nie zawsze odzyskanie jest możliwe, czasem
nie jest opłacalne - w takich przypadkach karton wykorzystywany
jest jako źródło energii (np.: w elektrowniach, zastępując olej
lub paliwo; taki materiał wydziela do atmosfery tylko taką ilość
dwutlenku węgla, jaką niedawno pochłonęły drzewa, toteż jest nieporównywalnie
mniej szkodliwy.
Przepisy ustalone przez Europejską Wytyczną zezwala także regenerację
organiczną, czyli kompostowanie tektury, ponieważ jest uważany za
materiał ulegający biodegradacji.
|
|